Головна » Файли » Шкільний психолог

Як підготуватися до навчання в п’ятому класі
19.09.2013, 11:06

Як підготуватися до навчання в п’ятому класі


(БАТЬКІВСЬКИЙ ЛЕКТОРІЙ)

Шановні батьки! От і минули чотири роки навчання вашої дитини у початковій школі. Хвилюються діти, хвилюєтесь і ви. Це природно, адже на вашу дитину чекають нові вчителі, нові предмети, нові взаємини з товаришами…

Спробуємо обговорити, як уникнути зайвого хвилювання, як допомогти увійти у підлітковий період без особливих стресів. Не варто забувати, що будь – які перехідні періоди в дітей висувають специфічні проблеми, що потребують особливої батьківської уваги. Умови навчання в середній школі ставлять інші вимоги до інтелектуального й особистісного розвитку, до навчальних знань.

Однак рівень дітей у цьому віці неоднаковий: в одних він відповідає умовам успішного навчання та розвитку, а в інших ледь досягає допустимої межі. Тому можуть зявлятися різні труднощі. Це закономірно, адже учні вступають у новий період життя, коли закінчується шкільне дитинство і починається отроцтво.

Що характеризує особливості психічного, особистісного розвитку дитини на межі цих вікових періодів? Відбуваються зміни у психіці, перебудовуються сформовані раніше життєві поняття. Шкільне навчання сприяє розвитку теоретичного мислення у доступних віку формах. Завдяки становленню нового рівня мислення перебудовується решта психічних процесів, тобто «память стає осмисленою, а сприйняття – обдуманим».

До початку підліткового віку навчальна діяльність втрачає своє основне значення у психічному розвитку дітей. Але її й далі оцінюють, вона впливає на інтелектуальну сферу.

Якщо в початковій школі діти тільки знайомилися з навчальною діяльністю, то в середній – опановують основи самостійних форм роботи, активніше розвиваються пізнання та інтелект. У цей період батькам потрібно допомогти дитині навчитися самостійних способів здобуття знань: користуватися додатковою літературною, довідниками, навчальними відео – й аудіокасетами тощо. Батьки повинні бути готові до того, що, якщо не допомогти дитині, може відбутися зниження інтересу до навчання, з’явитися симптом «розчарування» школяра у своїй позиції учня (через невдачі у виконанні інших видів навчальних робіт), а також небажання виконувати завдання на уроках і особливо вдома, нехіть ходити до школи через невиконані уроки. Зрештою починаються конфлікти з учителями, батьками.

Але цього не станеться, якщо правильно пояснити дитині, що з нею коїться. А відбувається ось що. У цей період діти починають виробляти власні погляди, зокрема уявлення про цінність життя, а головне – про значущість навчання. Чимало школярів бувають не готові відповісти собі на всі ці запитання. Тобто в дітей виникає «вакуум мотиву»: колишнє уявлення про навчання як цінність уже не влаштовує, а нових іще не вироблено, вони не усвідомились, не виникли. Тому на запитання «Чи любиш ти вчитися?» діти відповідають : «Не знаю…». Тут велика роль належить батькам, які мають допомогти сформулювати певні поняття, мотиви навчання:

  • «Для життя вчимося, а не для школи»;

  • «Яким і ким я стану – залежить лише від мене»;

  • «Я дорослішаю, і це накладає на мене велику відповідальність за те, що відбувається навколо».

Формувати такі мотиви, поняття, цінності повинні значущі для дитини особи (мама, тато, бабуся, дідусь) за умови власного позитивного прикладу.

Звичайно, якщо батьки неодноразово говоритимуть про важливість навчання, а самі при цьому років п’ять не відкривали книжки, то вся розмова вестиметься за принципом «дитина слухає, але не чує».

Ще один аспект труднощів – спілкування класного керівника з батьками і навпаки. На відміну від початкової школи, батьки одержуватимуть інформацію про своїх дітей від різних вчителів і можуть порівняти кілька думок. Батьки помічають зміни у поведінці дітей. Це може пробудити конфлікт. Осмисліть отриману інформацію, поспостерігайте за дитиною. Вислухайте рекомендації вчителя.

Тільки підготувавши дитину до свідомого прийняття особливостей навчання в середній школі, можна вберегти її від зайвих хвилювань.

Пам’ятайте: якщо дитину підтримують, вона вчиться впевненості в собі.

Вашим дітям потрібна увага:

  1. Контакт очей – дивіться з любов’ю і впевненістю.

  2. Ласкавий дотик –частіше торкайтеся до дитини.

  3. Пильна увага - умійте слухати дитину, а не лише чути.

  4. Сприйняття проблем дитини.

  5. Розвиток емоційної сфери дитини – незважаючи на всі життєві негаразди, розвивайте емоційну сферу дитини. Намагайтеся влітку побувати в музеях, на виставках, у театрі, здійсніть похід на лоно природи і присвятіть його тільки дитині, а не друзям. Повірте, це запам’ятається надовго і живитиме позитивними емоціями душу вашої дитини протягом усього навчального року!

Удачі вам і терпіння!

Категорія: Шкільний психолог | Додав:
Переглядів: 389 | Завантажень: 0