
«Відповідальність директорів шкіл
зростає разом зі свободою!»
Роман Шиян
19 квітня 2018 року у стінах КЗ ЛОР «ЛОІППО» відбулася чергова зустріч директорів опорних закладів Львівщини з очільниками освітян області Любомирою Мандзій, Романом Шияном, Мирославою Товкало, Іриною Сислюк.
Тема, що об’єднала лідерів освіти Львівщини – «Нова українська школа: від документів до практики».
Основні тези зустрічі:
- опорні школи – не назва, а суть діяльності;
- консерватизм учителів та середовища;
- навчання → забава, гра (забава забавою, а знання де?!);
- велика наповнюваність класів;
- непристосованість приміщень;
- фінансування.
- міцні знання учнів не шляхом фактажу, а дослідництвом, експериментуванням, власним конструюванням – «Ми приходимо до знань через досвід, через вміння, через гру. Однак гра – не заради гри, а заради досвіду!»;
- кооперативне навчання (таким чином загроза великої наповнюваності класів стає можливістю) – «Головне, щоб дитина висловила свою думку і була почутою в кооперативній групі. Завдання учителя – моніторити процес – чи усі в «процесі», чи кожна дитина реалізована»;
- дитиноцентризм.
- Структурні компоненти уроку (перший клас) НУШ:
- ранкове коло (зустріч);
- дослідницька проблема;
- діяльність учнів (кооперативне навчання, індивідуальне, групове);
- конкретний результат (продукт) праці;
- рефлексія («Що я маю з цим (отриманим результатом) робити? Навіщо це?»).
- Індикатори НУШ на уроці (або Як не сплутати НУШ зі «старою цукеркою в новій обгортці»:
№п/п
|
Індикатор
|
Чи відображений на уроці й наскільки? (примітки)
|
1.
|
Мотивація учня через пов’язання змісту уроку з потребами реального світу
|
|
2.
|
Формулювання проблемної ситуації /проблемного завдання
|
|
3.
|
Кількість запитань, які висловлюють учні
|
|
4.
|
Висловлення власних поглядів і переконань
|
|
5.
|
Можливість вибору для учнів власного способу розв’язання проблеми
|
|
6.
|
Уважне слухання з боку вчителя (не перериваємо, не блокуємо) – тактовність зупинки
|
|
7.
|
Навчання через діяльність, гру
|
|
8.
|
Досвід учня – основа навчання (кількість звертань до досвіду дитини)
|
|
9.
|
Навчання, що виходить за рамки класу (використання вивченого на практиці, екскурсії, навчання в бібліотеці, музеї)
|
|
10.
|
Інтерактивні методи, партнерське навчання
|
|
11.
|
Самооцінювання – взаємооцінювання – критеріальне оцінювання
|
|
12.
|
Наявність тактовного зворотного зв’язку
|
|
Отже, попереду в освітян – нові горизонти.
А в найближчих планах очільниці освітянської спільноти Львівщини Любомири Мандзій – зустрічі в районах з питання пілотування нового стандарту початкової школи, проведення обласної освітянської неконференції, Академія директорів, кава на Фестивалі освіти у Львові…
P.S. Ще декілька цікавих тез:
- Можливий процес розцентралізації шкіл уже в наступному, 2019, році;
- На перші класи 2018 – 2019 навчального року, в які прийде навчатися 5 і більше дітей, будуть виділені кошти на нове освітнє середовище й ці класи йтимуть як окремий клас (не в комплекті). На класи, в які прийде на навчання менше 5 учнів, кошти виділені НЕ БУДУТЬ;
- Важливим моментом у змісті НУШ є імпровізація й театралізація!!!
З повагою, Марія Ліскевич - Карпа





|