Головна » 2016 » Серпень » 21 » Семінар. «Опорні школи: міжнародний досвід і можливості України»
14:30
Семінар. «Опорні школи: міжнародний досвід і можливості України»

 

21 квітня 2016-го року було повідомлено, що Міністерство фінансів відібрало 24 опорні школи для «пілотного» проекту «Опорні школи». За ініціативи попереднього Міністра фінансів п. Наталії Яресько даний проект був започаткований Міністерством фінансів України спільно з Міністерством освіти і науки та став можливий завдяки підтримці групи донорів, серед яких - Уряд США, Western NIS Enterprise Fund, а також компанія "Майкрософт Україна", яка погодилася надати технічну допомогу в оснащенні опорних навчальних закладів. Метою проекту є покращення якості освіти дітей, які проживають й навчаються в селах та селищах, і підвищення ефективності використання державних коштів, що виділяються на фінансування освіти.
   В рамках Проекту було відібрано по одній школі у кожній області, що отримає кошти на розвиток матеріально-технічної бази. Зазначена школа зможе отримати ресурси на ремонт приміщень, навчальне обладнання та інформаційно-комп’ютерні технології, щоб забезпечити високу якість середньої освіти для дітей з сільської місцевості.
   Відбір проводився незалежними представниками Проекту за участі міжнародних донорів, фонду Western NIS Enterprise Fund та Агенства США з Міжнародного Розвитку (USAID). Перевага надавалася школам, які, в рамках оптимізації, буде укрупнено за рахунок малоформатних шкіл. Таким чином, учні з сільської місцевості отримають можливість здобути якісну середню освіту, що стане базою для подальшого навчання і кар’єрного росту.
   Серед 24 обраних шкіл – Івано – Франківська ЗОШ І – ІІІ ступенів імені Івана Франка Яворівської районної ради Львівської області.

   Зі слів організаторів проекту (п.Наталія Яресько та п.Наталія Поліщук), відбір шкіл проводився за наступними критеріями:

  • Оптимізація мережі (головний критерій), оскільки проект, як уже мовилось попередньо, організовано в контексті децентралізації та створення ОТГ (об’єднаних територіальних громад).
  • Наявність великої кількості малоформатних шкіл;
  • Наявність потенціалу (в першу чергу, інтелектуального та фахового).

   На сьогодні існує багато відкритих питань щодо створення та функціонування опорних шкіл в Україні, а саме:

  • Наявність нормативно – правової бази;
  • Формування штатних розписів;
  • Нечіткість та двозначність уже існуючих законів;
  • Етичний фактор (людський) – готовність людей до реформ тощо.

   Вищенаведені та інші питання розглядались на триденному семінарі, який проводився у м.Києві 17 – 19 серпня 2016-го року - «Опорні школи: міжнародний досвід та можливості України».

   У семінарі брали участь заступник Міністра освіти і науки України П.К.Хобзей, голова Наглядової ради Аспен Інституту (Київ), ініціатор Проекту 24 опорних шкіл п.Наталія Яресько, Президент і Головний виконавчий директор Western NIS Enterprise Fund Ярослава Зелінські Джонсон, директор Місії USAID – ключового донору Проекту – С’юзан Фріц, експерт з децентралізації у сфері освіти шведсько – українського проекту «Підтримка децентралізації в Україні», ад’юнкт – професор «Інституту освітніх досліджень» у Варшаві Ян Герчинський, завідувач кафедри освітньої політики ЛОІППО Мирослава Товкало, освітній і культурний діяч, засновник інституту самореалізації Олег Дерев’янко, представники численних організацій, готових до партнерської взаємодії з опорними школами (Центр інноваційної освіти «Про.Світ», Світові школи Майкрософт,  освітні проекти Teach for Ukraine, Skills Academy, EdCamp Ukraine, GoGlobal, School Angels, British Council, Розумники, Корпус Миру США в Україні) та директори 24 обраних опорних шкіл.

   В першу чергу, мова йшла про труднощі, які виникають в процесі створення ОТГ, та, як наслідок, реорганізації або ліквідації малоформатних шкіл. Такі кардинальні зміни у багатьох викликають занепокоєння, тривогу, страх, під час й спротив. На думку Павла Хобзея та Наталії Яресько, думку громади можуть і повинні змінювати саме директори шкіл, саме вони повинні вибудовувати горизонтальні зв’язки з громадою, оскільки створення опорних шкіл та реорганізація малокомплектних – це неминучість, це вимога часу. Світ іде до тотальної урбанізації, зменшується кількість населення, якість освіти в малоформатних школах щораз знижується, що пов’язано з відсутністю комунікації сільських вчителів, натхнення, зрештою, мотивації, низькою технічною, матеріальною, методичною забезпеченістю шкіл, витратністю утримування (кількість учнів в Україні із 1995 року до 2014 скоротилася на 43%, а вчителів — лише на 15%), відсутністю конкурентоспроможності між учнями у зв’язку з їх малою кількістю. Таким чином, опорні школи (зі слів П.Хобзея), «є одним з унікальних інструментів покращення якості освіти в сільських школах».

   Наталія Яресько говорила про те, що проблема малокомплектних шкіл була проблемою багатьох високорозвинених країн, серед яких і США. Однак громади чітко усвідомлювали, що у таких школах важко здобути високоякісну освіту, тому, хоча також з певними побоюваннями, прийняли зміни. На сьогодні у США проблему високої якості шкільної освіти у сільській місцевості вирішено шляхом створення та успішного функціонування опорних шкіл.

   «Українській громаді й батькам слід показати, що якісні школи можливі. Тому й виникла ідея створення шкіл – прикладів. Однак це – лише початок. Це – тестовий приклад, який, я вірю, буде успішним і за декілька років опорні якісні школи функціонуватимуть в усіх регіонах України».

   Великі надії на директорів шкіл покладає Павло Хобзей. «Ми вгорі бачимо цифри, ви – людей. Проблема економічна перетворюється в проблему етичну». Неминучі скорочення й «вихід із зони комфорту», адже суть створення опорних шкіл не в матеріально – технічному забезпеченні, а у змінні цінностей самим учителем, його готовності до жертовного служіння дітям та громаді. Далеко не усі вчителі готові до цього. На плечі директора ляже відбір кращих. А це – складна етична проблема, яка вимагає професійної менеджерської віртуозності й, водночас, людського такту.

   С’юзан Фріц, директор Місії USAID – ключового донору Проекту, у своєму виступі зробила акцент на тому, що наша молодь має потужний потенціал і ми маємо бути достатньо сміливими, щоб змінити власні погляди на життя і скерувати власний потенціал на потреби молоді, оскільки в процесі будь – якої реформи освіти ключовою фігурою завжди є учитель.

   На думку Яна Герчинського, для успішного проведення освітніх реформ в Україні необхідно:

  • Провести чітке законодавче врегулювання з метою захисту конституційних прав дітей;
  • Врахувати вплив політичного процесу на оптимізацію шкільної мережі (виборчий цикл);
  • Провести серйозний емпіричний аналіз змін шкільної мережі для розуміння мотивації замовників, оскільки «в Україні самим українцям дуже мало відомо, що відбувається. Однак всі роблять вигляд, що все розуміють. Потрібен чіткий аналіз ситуації».

   Як висновок, ключовими моментами для успішного проведення реформ, серед яких – створення опорних шкіл, стають наступні:

1.Зміни потребують не лише фінансування, але й зміни мислення й світогляду усіх учасників змін.

2.Базовою стає особистісна відповідальність.

3.Фундамент успішних змін – партнерство: фінансове, емоційне, моральне, ідеологічне.

4.Зміни потрібно виборювати. Як сказав Стів Джобс: «Люди, які є настільки божевільними, що думають, що можуть змінити цей світ, насправді його змінюють».

   І на завершення щодо партнерства. Вразила готовність організаторів проекту й різнопланових організацій до партнерської взаємодії, допомоги в пошуках коштів та участі в грандах й проектах, до впровадження новітніх освітніх ресурсів не лише з опорними школами, а з усіма загальноосвітніми навчальними закладами, і в першу чергу – у сільській місцевості. А також неймовірна віра у зміни, у їх можливість та результативність.

 

Категорія: Директор школи Марія Ліскевич-Карпа | Переглядів: 529 | Додав: Leonid