Головна » 2018 » Березень » 18 » Ще одна нотатка з уроків фізики, або для тих , кого цікавить електричний струм як фізичне явище
19:20
Ще одна нотатка з уроків фізики, або для тих , кого цікавить електричний струм як фізичне явище

 

Ще одна нотатка з уроків фізики, або для тих, кого цікавить електричний струм як фізичне явище.

(Урок у 8-х класах з теми «Струм» з використанням нового навчального обладнання, проект «Пілот 24»)

Починаючи урок з фізики, перш за все потрібно не забувати про техніку безпеки, адже урок фізики під час використання певного обладнання можна порівняти із ходінням по мінному полі. Тому з учнями 8-их класів ми черговий раз повторюємо правила техніки безпеки під час складання схем та демонстрації дослідів.

Наприклад: ті, хто працює з електричними колами, повинні знати, що для людського організму безпечною вважається сила струму до 1 мА. Сила струму понад 100 мА призводить до серйозних уражень організму.

Але треба бути обережними та під час роботи з низькими напругами, бо залежно від умов навіть напруга в кілька десятків вольт може бути небезпечною.(Для роботи в сирому приміщенні безпечною вважають напругу до 12 В, а в сухому – до 36 В.)

Електричний струм подібний до течії води в річках і водоспадах, тобто подібний до течії води з вищого рівня на нижчий. Тут електричний заряд (кількість електрики) відповідає масі води, яка проходить через переріз річки, а напруга – різниці рівнів, напору води в річці.

Робота, яку виконує вода, падаючи, наприклад, з греблі, залежить від маси води та висоти її падіння, робота електричного струму залежить від електричного заряду, що проходить через переріз провідника, і напруги на цьому провіднику.

Чим більша різниця рівнів води в річці, тим більшу роботу виконує вода при своєму падінні; чим більша напруга на ділянці кола, тим більша робота струму. В озерах і ставках рівень води скрізь однаковий і там вода не тече; якщо в електричному колі немає напруги, то в ньому немає й електричного струму.

Тому метою наших уроків стало з’ясувати, чи залежить опір провідника від амперметра та вольтметра.

Як будь-який вимірювальний прилад, амперметр та вольтметр не має впливати на значення вимірювальної величини. Тому амперметр та вольтметр сконструйовані таким чином, що в разі приєднання до електричного кола відповідно послідовно та паралельно, значення сили струму і напруги в колі практично не змінюється.

Ці два прилади дуже схожі – як зовні, так і за принципом дії.

Різні дії струму, такі, як нагрівання провідника, магнітні й хімічні дії, залежать від сили струму. Змінюючи силу струму в колі, можна регулювати ці дії. Але щоб керувати струмом в колі, треба знати, від чого залежить сила струму в ньому. Крім цього дія поля характеризується фізичною величиною – напругою.

Тож перше, ніж приступити досліджувати залежність сили струму в провіднику від напруги на кінцях провідника, учнем 8-А класу Майстришином Владиславом на дошці було накреслено схему цього кола, де стрілками Владислав позначив напрямок струму в разі замкнення ключа.

Після цього учні приступили до складання електричного кола (Брух Тарас, Голубенко Олег, Стасюк Богдан, Ясниський Ігор (8-Б) та Кравець Павло, Параняк Андрій (8-А)). Цей фрагмент уроку Ви можете переглянути в короткому записі.

Лілія Ларкіна, вчитель фізики

 

Категорія: Опорна школа | Переглядів: 71 | Додав: Leonid