Головна » 2018 » Квітень » 18 » Враження від системи освіти в Сингапурі
14:19
Враження від системи освіти в Сингапурі

 

Оксана Окулова, вчитель хімії опорного закладу  «Івано-Франківська ЗОШ І-ІІІ ступенів імені Івана Франка» смт Івано - Франкове Яворівського району, фіналістка конкурсу Global Teacher Prize Ukraine 2018

 

Враження від системи освіти в Сингапурі: у фокусі – компетентнісний підхід («Українська правда»)

Освіта в Україні як і в усьому світі трансформується. Постають питання, як готувати учнів, щоб вони змогли добре адаптуватися до швидких змін у світі та бути конкурентоспроможними на глобальному рівні?  Та як впливає цифрова трансформація на освіту та економіку?

Я мала змогу побачити приклад одної з найуспішніших освітніх систем у Сінгапурі, де відвідала міжнародну освітню конференцію обміну досвідом. Компанія Microsoft відзначила мене як вчителя-новатора у номінації конкурсу Global Teacher Prize Ukraine. На конференції феноменальний світовий досвід представили 310 вчителів, експерти з 91 країни, 77 лідерів освіти. Головною темою заходу стала тема нового змісту освіти – компетентнісний підхід.

Освіта стала глобальною і для неї набуття навичок в XXI столітті стало актуальним пріоритетом. Як зазначає Елвін Тоффлер, американський соціолог та футуролог: «У XXI столітті неграмотні не ті, хто не вміє читати й писати, а ті, хто не вміє вчитися, а ще − забувати те, чого навчився, й перевчатися». Компетентності – це не лише знання, але й практичні навички, необхідні для життя.

Ключові навички, які потрібно розвивати у XXI столітті:

  • Особиста та соціальна відповідальність;
  • Комунікативні навички; навички міжособистісної та групової взаємодії;
  • Творчість та допитливість;
  • Критичне та системне мислення; виявлення проблем, їх формулювання та вирішення;
  • Інформаційні навички та медіа грамотність.

Набори навичок змінилися, і це змінює вимоги на педагогів. Як  розглядають цю зміну у школах в Сингапурі? Швидко розвивається технологія − це означає створення нового знання, нового досвіду та нових можливостей. Визначальним завданням нашого часу є забезпечення переваг, які технологія може забезпечити кожному в суспільстві. Маємо змінити методи навчання. повинні змінити спосіб навчання нинішніх та майбутніх учнів.

85% робочих місць трансформується протягом найближчих років. 65% дітей, які сьогодні відвідують початкову школу, в кінцевому підсумку працюватимуть у професіях, які ще не існують. Тому і вчителям потрібно здобувати нові навички, відвідувати спеціалізовані тренінги. В Сінгапурі понад 800 вчителів пройшли тренінги від Microsoft, а деякі навіть брали участь у першому учительському хакатоні.        

Оскільки Сінгапур – країна високотехнологічна, то використання технологій у школах – невіддільна (частина/ознака) частина процесу навчання. Сінгапур запустив програму цифрового навчання для шкіл, яка дозволяє учням виробляти навички співпраці, творчості, розв’язувати реальні проблеми. Для реалізації було придбано 100 000 micro:bit – міні-комп’ютерів з програмуванням від Microsoft. Вчителі та учні продемонстрували, як це використовується під час вивчення предметів та створення проектів, зокрема і STEM – проектів.

У школах Сінгапура також використовують окуляри віртуальної реальності Microsoft HoloLens − перший самодостатній голографічний комп'ютер, який дозволяє спілкуватися з цифровим вмістом та взаємодіяти з голограмами навколо вас. Я вважаю, що в Україні інформатизація шкіл має стати одним з найголовніших завдань. Наше майбутнє за поєднанням шкільних дисциплін з IT, зокрема і предмету, що я викладаю, – хімії.

В Сінгапурі для студентів розроблена програма, що  забезпечує інформований вибір у сфері освіти та кар'єри. Тобто школярів завчасно ознайомлюють з варіацією професій, вибір кар’єри стає свідомим. Загалом система навчання для студентів є інтегрованою, діють посилені стажування, а також запроваджені такі програми, як: «працюй і навчайся» (earn and learn), субсидії для вивчення курсів, стипендії та нагороди за навчання. Навчання – доступне для всіх, не зважаючи на можливості, а інклюзія також важлива частина освітнього процесу.

Навчання впродовж життя – такого принципу дотримуватися сінгапурці

Вчитель може не тільки навчати під час уроку, але й навчити учня вчитися, викликати цікавість, тоді він продовжуватиме навчання і поза школою. Навчання протягом всього життя, перенавчання, перекваліфікація сприяє успішній самореалізації. З 2012 року в Сінгапурі 100 000 працівників змінили кваліфікацію. Країна не має природних ресурсів, тому там кажуть: «Наш єдиний ресурс – це люди й ми вкладаємо у цей ресурс».

Програма  Skills Future передбачає надання коштів кожному для навчання, дає можливість особам взяти на себе відповідальність за власне навчання та розвиток, щоб поглибити та розширити свої навички. Початкова сума − 500 доларів для сінгапурців від 25 років. Сума періодично збільшується. Також у різні курси вкладено 20 000 субсидій.

Приклад Сінгапуру – вражаючий так само, як і результат їхньої системи освіти та відповідно економіки. Мета нової української школи – дати дітям змогу стати щасливими, відповідальними громадянами, здатними самореалізуватися в сучасному світі. Поки що нам катастрофічно не вистачає цього вміння вчитися впродовж життя, переучуватися, швидко реагувати на фактори, які змінюються.

Маю надію, що наша освіта все-таки зміниться, нехай не так швидко як би хотілося. В плані технологічних можливостей ми, звичайно, обмежені (м’яко кажучи). В Україні переорієнтація на компетентністний підхід процес лише почався. Однак у плані зміни мислення, зміни ролі вчителя та учня як безпосереднього учасника освітнього процесу, методик та технологій навчання – ми на одній позиції з усім світом, ми говоримо спільною мовою.

 

Категорія: Опорна школа | Переглядів: 133 | Додав: Leonid